Digitalisering och slöjd
I dagens digitaliserade samhälle anser jag att digitalisering och slöjd hör ihop. Digitalisering ska användas på ett pedagogiskt sätt för att det finns ett syfte. Det ska underlätta för lärandet och bidra till konkreta vinster för både elev och pedagog. På nätet finns det många sidor som visar hur man tex gör olika tekniker och vi kan hitta en stor uppsjö sidor som ger inspiration i skapandeprocessen. Tänk om denna möjlighet hade funnits när man själv var liten och gick i skolan. Idag har så gott som de flesta elever dessutom egna digitala enheter i skolan och har tillgång till att söka på olika saker. Dagens symaskiner är digitaliserade och kan programmeras till viss del. Dessa symaskiner har jag i min slöjdsal.
På vår skola så dokumenterar våra elever sina slöjdarbeten i åk 4-6 via sina Klass-Teams. Jag och min träslöjdskollega har skickat ut en uppgift via Klass-Teamet och bifogat en Power-Point där de dokumenterar. Eleverna får en instruktion digitalt om vilka rubriker/områden som vi vill att de ska ha med i dokumentationen. Varje slöjdlektion startar vi upp med att både träslöjds- och textilgruppen har en gemensam start där alla arbetar på sin dokumentation en liten stund. På så sätt så är dokumenteringen i stort sett klar samtidigt som själva slöjdarbetet. I Klass-Teamet så har jag skapat en OneNote-anteckningsbok där jag har skapat avsnitt för alla ämnen i grundskolan. Under slöjdämnet har vi fotat och lagt upp bilder på alla material, maskiner, verktyg och redskap som eleverna använder i slöjden. Eleverna går in där och kopierar bilderna på det som de använt för att skapa sitt slöjdarbete och klistrar in i sin dokumentation.
Vi slöjdlärare upplever detta med Klass-Teams som mycket positivt. Visst har vi stött på olika problem under resans gång från det att vi började med detta men vi har verkligen också lärt oss så mycket. Det är en stor fördel att enkelt, i realtid, kunna ge eleverna återkoppling på det som de skriver i sina dokumentationer. Man får följa elevernas slöjdprocess och man har enkelt tillgång till det i datorn, iPad eller mobil och det blir inga papper som försvinner eller förstörs.
Detta vill vi ska finnas med i dokumentationen:
- Första sida med titel på vad de ska slöjda och sitt namn
- Skiss på slöjdarbetet och en motivering till skissen
- Material, en bild och text
- Redskap, verktyg och maskiner, en bild och text
- Tekniker, beskriva vilka tekniker som använts
- Arbetsgång, kortfattat beskriva hur de gått tillväga
- Mina reflektioner, beskriva hur resultatet blev, lätt/svårt?, kunde man gjort på något annat sätt? mm
- Bild på färdiga slöjdalstret!
QR-koder
Jag gillar att arbeta med QR-koder. Alla filmer som jag hittills har lagt upp här på min hemsida har jag skapat en QR-kod till och satt upp i slöjdsalen. Eleverna skannar enkelt av QR-koden och så kommer de direkt till den film som handlar tex om den hantverksteknik som de ska lära sig. Med sina iPads kan de titta på filmerna och stoppa, backa och se om hur många gånger som helst.
Här har jag satt upp och laminerat upp QR-koder till mina filmer. Alla filmer som handlar om broderi har ljusblå bakgrund. Allt med virkning har grön bakgrund och stickning har orange bakgrund.