Ämnessamverkan

Grundskolans alla ämnen kopplat till slöjdämnet

Jag kommer här att ge konkreta exempel på slöjdalster och temaområden där man kan arbeta med förmågor kopplat till olika ämnen i grundskolan. Tryck på en "ämnes-knapp" för att komma vidare. 

Eftersom läroplanen snart kommer att förnyas ht 22 väljer jag att lägga in texter från den kommande läroplanen, Lgr-22. Jag utgår från förmågorna i samtliga ämnen och kopplar så många som möjligt till slöjdämnet.

Jag börjar med att gå igenom förmågorna för ämnet slöjd!

Jag anser att ämnessamverkan verkligen kan ge vinster i lärandet för många elever, Att blanda teori och praktik likt ”Learning by doing” gör att eleverna får en bättre helhetsbild och ett sammanhang i grundskolan.

Här nedan har jag en knapp för varje ämne i grundskolan. Tryck på ett ämne och du får upp de förmågor som gäller för ämnet. Jag ger därefter förslag på hur olika förmågor i olika ämnen kan kopplas med slöjdämnet.

Det är ämnessamverkan som vidgar och fördjupar lärandet!

Lars Lindströms lärandemodell; Lärande OM, I, GENOM och MED

  • Lärande OM motsvarar baskunskaper, tex att veta hur man använder Microsoft 365, hur man sparar i OneDrive tex.
  • Lärande I motsvarar det kreativa och problemlösning, när man är förtrogen med baskunskaperna så kan man använda dem och vara kreativ och utforskande.
  • Lärande MED är att utgå ifrån andra ämnen, att se digitaliseringens användningsområden i kombination med andra ämnen.
  • Lärande GENOM är ett fördjupat lärande, tex att vara källkritisk, att förstå följderna av att använda sociala medier och vad som kan hända om man tex lägger ut bilder eller kommenterar någonting. Här blir ett lärande av övergripande förmågor.