Min slöjdsal

Här nedan visar jag lite på hur jag har det i min slöjdsal och dess struktur. Häng på!

Arbetsprocessen

För mig är arbetsprocessen väldigt central och viktig i slöjden. 


Elevbordens utrustning

Denna utrustning har jag valt att ha på elevborden. Två elever samsas om en korg. Korgarna ska vara snygga när eleverna kommer och eleverna har i uppgift att se till att de ser snygga ut innan de går från lektionen.

Att prata betyg

Här har jag sytt upp fyra olika frottéhanddukar. De är uppsydda i fyra olika betyg; F, E, C o A. 

Dessa brukar jag använda när jag pratar betyg med mina elever i åk 6. Det brukar bli en bra och givande diskussion kring progressionen inom olika betygskriterier. Självklart är det inte enbart en slöjdprodukt som bedöms inom slöjdämnet, det är givetvis HELA slöjdprocessen och alla kunskapskrav som man tittar på. Men dessa fyra handdukar brukar bli en ögonöppnare för eleverna när det gäller själva slöjdprodukten.

Handduk 1, betyg F

Tyget är snett utklippt, sick-sacken är absolut inte där den ska vara, trådarna är inte avklippta, inga kanter är fållade.

Handduk 2, betyg E

Tyget är klippt rakt, sick-sacken är någorlunda bra sydd, alla kanter är fållade, en hank är fastsatt, allt är sytt med sytråd i samma färg.

Handduk 3, betyg C

Tyget är klippt rakt, sick-sacken är bra sydd, alla kanter är fållade, en hank är fastsatt, man har sytt dit en applikation, allt är sytt med sytråd i samma färg.

Handduk 4, betyg A

Tyget är klippt rakt, sick-sacken är bra sydd, alla kanter är fållade, en hank är fastsatt, man har sytt dit en applikation, man har bytt färg på sytråden för själva handduken och applikationen, även olika färg på över- och undertråden vid sömnad av applikationen. På denna handduk saknas även någonting ytterligare för att det ska bli betyg A vilket är upp till eleven att vara kreativ och skapande, tex ett broderi, textiltryck etc.

Min materialläraorm

Jag har sytt upp en orm med en massa olika fötter. Alla fötter som sitter på den gröna delen på ormen består av fibrer som kommer från naturfibrer. Alla fötter som sitter på den röda delen av ormen består av fibrer som är konstfibrer. Denna orm finns i mitt klassrum och det är lätt för eleverna att gå fram till ormen och genom att känna på fötterna kan de komma fram till vilken typ av fibrer som de använder sig av i sitt slöjdarbete.

Min tidslinje

I min slöjdsal har jag nyss satt upp en tidslinje. Allt för att mina elever förhoppningsvis ska få ett helhetsperspektiv och ett samband i lärandet.

Vill du veta mer om den och dess upplägg kolla in min flik om slöjdhistorik:


Välanvända bilder vid mina symaskiner.

K

D